Eerste week Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Tom Schepers - WaarBenJij.nu Eerste week Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Tom Schepers - WaarBenJij.nu

Eerste week Brisbane

Blijf op de hoogte en volg Tom

13 September 2014 | Australië, Brisbane

Zondagmiddag kwam ik na een vlucht van ongeveer 10 uur eindelijk aan in Brisbane. In tegenstelling tot wat je vaak in programma's als Border Security ziet kon ik ongeveer gelijk doorlopen bij de douane. Ik zou op het vliegveld worden opgehaald door iemand van EF maar die was er nog niet dus ik moest ongeveer 15 minuten wachten tot hij er was. Ik ontmoette in de taxi een jongen uit Japan in de taxi (Ik heb geen idee hoe je zijn naam moet spellen dus ik noem hem voor het gemak maar Ryo, zoals de Japanse voetballer van FC Twente). De taxi rit duurde ongeveer 30 minuten tot ik aankwam bij mijn homestay accommodatie voor de komende tijd.

Het huis waar ik verblijf ligt in zo'n echte 'Rocket Power wijk' met veel heuvels en straatjes die precies op die in Rocket Power lijken. De eigenaren van het huis heten Nelda en Julius en komen uit de Filipijnen maar wonen nu 10 jaar in Brisbane. Ik heb ook een kamergenoot die uit Finland komt, hij heet Vaino. Het huis is maar 1 verdieping maar best wel lang alleen er is geen tuin, volgens mij hebben de overburen in zwembad dus ik ga daar denk ik maar eens vrienden mee worden. Nelda en Julius wonen aan het begin van het huis en Vaino en ik hebben bijna het hele achterste gedeelte voor ons alleen inclusief woonkamer en badkamer, Julius komt overigens wel vaak chillen bij onze woonkamer. Er zijn trouwen ook nog 3 kamers vrij dus misschien komen er de komende tijd nog nieuwe studenten bij. Ze hebben hier ook een mini-supermarkt in de garage dus als ik honger krijg kan ik altijd daar wat kopen.

Maandag hadden we introductie op school en werd ik het zogenaamde team rood ingedeeld. De school ligt midden in het centrum van de stad trouwens en er staan palmbomen in de straat dus dat is een stuk beter dan kijken naar de wegwerkzaamheden aan de Sterrenlaan in Eindhoven. Als eerste moesten we tijdens de introductie een test maken op de computer maar aangezien ik dat in Nederland al gedaan had hoefde ik dat niet meer te doen. Wel moest ik een gesprek houden met andere studenten zodat ze mijn niveau konden bepalen. Nadat gedaan te hebben gingen we met de bus naar een heuvel waar je een goed uitzicht over de stad hebt. Ook gingen we naar een plek waar ze verschillende Australische planten hebben maar dat vond ik niet veel aan. De gids was trouwens 'crazy' Paul die het hardste om zijn eigen grappen lacht. Wel is hij net als alle andere medewerkers van de school erg enthousiast en vriendelijk. Terug op school kregen we nog wat informatie over de school zelf en de stad Brisbane.

Na school ging ik met Vaino naar de shopping mall in Carindale (zo heet die wijk waar ik zit) waar ik een GoCard heb gehaald die je hier nodig hebt voor het openbaar vervoer. De prijs van het openbaar vervoer hier is trouwens echt niet normaal duur. Voor een ritje van de homestay naar het centrum (45 minuten) bedaal je iets van 5 dollar met een GoCard wat iets van 4 euro is. Het voordeel is wel dat wanneer je van maandag tot zondag de GoCard 9 keer gebruikt je de rest van de week gratis kan reizen met de bus en trein. Alles is hier trouwens echt ontzettend duur. Voor een zak chips betaal je omgerekend € 2,30 waar je in Nederland €0,80 voor zou betalen. In de bus stuitte ik op een Australisch fenomeen genaamd schooluniformen, ik heb maar weinig mensen zo iets belachelijks zien dragen als een typisch Australisch schooluniform met cowboyhoed, ik ga hier echt een keer een foto van maken want het is gewoon te grappig.

's Avonds heb ik niks meer gedaan en ben ik vroeg gaan slapen. Op Dinsdag hadden we de eerste lesdag. Ik ben ingedeeld in de klas met het niveau B2.1. De nationaliteiten in de klas zijn trouwens: 3 Zwitsers, 3 Japanners, 1 Colombiaan, 1 Mexicaan, 1 Duitser en 1 Franse. De lerares heet Vanessa is 25 jaar en komt uit Malta. Op de school zijn er voornamelijk Japanners en Franstalige (Zwitsers, Fransen, Belgen) te vinden ook zijn er 2 andere Nederlanders en ik geloof 2 Vlamingen op school. In totaal zitten er 250 mensen op de school waarvan er ongeveer 100 net als mij deze week zijn aangekomen. De lessen hebben een nogal hoog niveau naar mijn mening, met name de grammatica lessen zijn van een niveau dat ik er bijna geen zak van snap. Op school zeggen ze trouwens dat alle Nederlanders problemen hebben met de grammatica maar dat ze wel goed zijn in spreken en schrijven.

Woensdag hoefde ik pas om 11 uur op school te beginnen dus ik dacht lekker te kunnen uitslapen maar dat viel nogal tegen omdat ik midden in de nacht om 3 uur wakker werd en niet meer kon slapen. Verveeld als ik was ging ik maar een beetje op het internet surfen. Gelukkig kwam ik erachter dat Nederland op datzelfde moment moest spelen tegen Tsjechië dus daar heb ik nog wat van gekeken. Op school was het weer hetzelfde idee als de dinsdag, veel uitleg over allemaal gekke grammatica. In de lunchpauze ben ik met Ryo naar een restaurant geweest in de straat van de school.

Donderdag hoefde ik wederom pas weer laat te beginnen met school maar het uitslapen lukte deze keer gelukkig wel. Ook op donderdag was het op school weer grammatica dag dus dat was niet heel tof maar gelukkig ging al het andere dus spreken, schrijven en luisteren wel weer goed. 's Avonds was er een White Party door school georganiseerd in een hotel in de straat van de school. Rond 9 uur ben ik hier met Vaino naartoe gegaan, het grappige is dat Japanners totaal niet tegen alcohol kunnen maar echt helemaal niet dus die waren na 2 glazen al dronken. Drank is trouwens echt veel te duur in Australië, bier kost omgerekend ongeveer € 4,50 en Heineken ook zoiets. Ik heb mezelf dus al voorgenomen om mijn eigen bier te gaan brouwen om geld te besparen, nu alleen nog uitzoeken hoe ik dat moet gaan doen. Op het feest heb ik trouwens ook best veel nieuwe mensen leren kennen onder andere een Zwitserse Italiaan die ook van voetbal hield dus ik helemaal blij dat ik eindelijk met iemand over voetbal kon praten tot hij me aan een wedstrijd van vorige week herinnerde waarin Nederland niet zo goed gepresteerd had tegen Italie.. De bus terug naar de homestay konden we nemen samen met 2 Belgische meisjes, een Japans meisje en een Spaanse jongen die allemaal bij elkaar in de homestay zitten 2 straten van ons af.

Vrijdag ochtend hoefde ik pas om kwart voor 1 op school te beginnen dus ik kon lekker rustig aan doen 's ochtens. Ik was ook van plan om m'n Australische nummer te gaan fixen dus ik vol goede moed naar de shoppingmall opzoek naar een Australische telefoonwinkel. Uiteindelijk ook gevonden en een goedkope telefoon gekocht die ik gebruik voor hier (Ik gebruik m'n Nederlandse telefoon ook nog steeds voor whatsapp etc.). Nu is de Westfield shoppingmall nogal aan de grote kant, echt ontzettend groot. Afijn ik was dus verdwaald en moest snel naar school want anders zou ik te laat komen en ik had een presentatie dus daar had ik weinig zin in. Gelukkig kwam ik op een gegeven moment Ben tegen die bij mij in de klas zat en hij wist de weg naar het busstation gelukkig wel. Gelukkig wist hij ook welke bus we moesten pakken want ik was weer eens onvoorbereid op pad gegaan. Op school moesten we een presentatie geven over wat er allemaal te doen was in onze woonplaats, in Hapert is niks te doen dus ik heb het maar over Eindhoven gedaan. Na school ben ik naar het Urbanest geweest wat een soort campus/residentie is voor alle scholen in Brisbane. Het Urbanest is echt een hele toffe plek op een goede locatie waar je altijd iets van 6 huisgenoten hebt, het grote nadeel is dat het in vergelijking met de homestay ontzettend duur is. Tot 9 uur ben ik gebleven bij het Urbanest bij EF studenten die daar verblijven en daarna ben ik terug gegaan naar de homestay waar ik ongeveer gelijk inslaap viel.

Vanochtend werd ik wakker rond een uur of 7 en heb ik een beetje zitten skypen. Ik wist dat ik vandaag een BBQ had aangezien ik me daarvoor had ingeschreven alleen ik had geen idee hoelaat dat was. Ik dacht in eerste instantie dat het 's avonds was maar nadat ik het had nagevraagd op Whatsapp kwam ik erachter dat het al om half 12 begon. Het werd gehouden aan South Bank aan de rivier hier in Brisbane. Ik was trouwens weer verdwaald omdat ik niet wist waar South Bank precies lag vanaf het busstation dat ook South Bank heet. De bbq was gezellig alleen het eten vond ik smerig. Na de bbq ben ik met 3 japanners, een Italiaan en een Zwitser nog wat gaan rond lopen bij de rivier. Ze hebben hier trouwens een zwembad aan de rivier waar je gewoon in kan springen als je wilt. Rond 6 uur was ik weer terug thuis en heb ik gegeten en ben ik begonnen aan deze veelte lange tekst.

Ik heb nog geen idee wat ik de komende weken ga doen. Morgenochtend ga ik in ieder geval naar de Gold Coast (Surfers Paradise). Waar ik als het goed weer is misschien het water inga (http://www.nu.nl/buitenland/3872803/man-overleden-aanval-haai-in-australie.html dit was hier afgelopen week trouwens). Ook wil ik zo snel mogelijk naar de Lone Pine Koala Sanctuary omdat ik nog steeds geen echte koala heb gezien. Het toffe is dat de school heel veel dingen organiseert zodat je steeds nieuwe mensen leert kennen en leuke activiteiten kan gaan doen. Zo gaan ze iedere woensdagmiddag na school voetballen.

Bedankt voor het lezen (als je zo gek bent om deze 1747 woorden allemaal te hebben gelezen) en ik weet nog niet wanneer ik zin en tijd heb om mijn volgende blog te schrijven. Hieronder nog wat praktische informatie:
Adres:
Coventry Circuit 96, Carindale, Queensland (alle zakken drop kunnen hiernaartoe)
Telefoon Australie: 0415 93 70 95 het netnummer is 61 alleen ik heb geen idee hoe je die in het nummer moet zetten.
Mijn Nederlandse nummer voor Whatsapp is nog gewoon +31623928332
Een filmpje over de school: https://www.youtube.com/watch?v=bnqqP-1XK3U



  • 13 September 2014 - 12:45

    Petra:

    Leuk verslag weer, maar die zakken drop stuur ik niet want de twee zakken die je van ons hebt gekregen heb je thuis laten liggen ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 September 2014

Gold Coast, Fraser Island & Koala's

13 September 2014

Eerste week Brisbane

06 September 2014

Bangkok

02 September 2014

Welkom
Tom

Dit is mijn blog over mijn ervaringen in Australie.

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 8127
Totaal aantal bezoekers 11709

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: